Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

fredag 14. mars 2014

Fantastiske hamburgere med hjemmelagde hamburgerbrød!

I dag var det Kens Hamburgerfredag igjen :D. Det er en god stund siden sist. Han lager da
verdens beste hamburgere… vanvittig saftige hamburgere. Spesiell ingrediens som tilsettes som bare gjør ALT og med skogsbacon i biter inni. Oppskriften er å finne i denne boken, og anbefales på det aller sterkeste.

Helt naturlig mat av René Zografos

I tillegg lagde jeg hjemmelagde hamburgerbrød. Jeg må jo helt klart prøve noe nytt. Så da ble dette oppskriften forsøkt for dagen. Helt uten melkeprodukter :)


10 stk hamburgerbrød!

2,5-3 dl havremelk
1dl vann
25-50gr fersk eller tørr gjær
1 ss sukrin
3/4 - 1 ts salt
ca. 500gr fullkornshvetemel
50-75g blå soft spesial
- pisket egg og sesamfrø

tips: leste at mange bruker vann og sesamfrø. Selv har jeg brukt egg og sesamfrø tidligere, 
og etter denne gangen med bruk av vann slettet jeg det like fort fra oppskriften. 

- Bland lunken væske med gjær.
- Bland i resten av ingrediensene (vent med margarin). Bruk gjerne 
eltemaskin om du har. 
- Margarin blandes inn helt til slutt i terninger. Det gikk helt fint å gjøre dette for hånd
for denne margarinen er svært myk.

Hev den ferdige deigen under lokk eller plast rundt en time.
Form boller og trykk de flate med hånden på bakebrett.
La de etterheve 10min. Pensle på vispet egg og strø på godt med sesamfrø.
Bruk gjerne både sorte og hvite sesamfrø.

Stek 11-12min ved 225grader midt i ovnen.



Ingen kommentarer: