Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

mandag 6. juni 2011

Gözleme - Enda en tyrkisk herlighet

For å lese litt om bakgrunnshistorien om hvordan jeg har lært å lage et par tyrkiske retter kan du lese i dette innlegget. Lahmacun som jeg har skrevet om før har et ganske likt utgangspunkt som Gözleme, men stekes på helt annen måte og med forskjellig fyll. Veldig godt begge deler og begge anbefales å prøves. Gözleme-oppskriften min er med mye fersk spinat. Jeg har aldri smakt spinat som jeg vet, og hadde en formening om at det var skikkelig vondt. Men fersk spinat smaker som salat egentlig og man kan blande det i hvilken som helst salat og alle ville ha spist det. Så tommelen opp for mer spinatspising.

Deigen lages lik som på Lahmacun, men gjentar denne:


Lag først deigen:

Vann, salt og fersk gjær blandes først. Mel tilsettes etter hvert. Eltes. 2 spiseskjeer olje tilsettes til slutt.

For 12 stk fungerer det fint med forholdet 2,5dl vann (37grader) ½ - ¾ fersk gjær-pk. og 1ts salt. 350+g mel og 1-2 spiseskjeer olje.

(om man vil jukse litt... lag en pizzadeig fra pose og bland i ekstra olje og ha litt olje over når den hever)




Fyllet kan du lage mens deigen hever:

·       Kutt spinatblader(1 pose, jeg fjerner de groveste stilkene).

Mos de så i en bolle med litt salt for hånd.
Klem så ut vannet og legg den tørrere spinatmosen i bollen.
·       Ha på litt mer salt (?)
Bland i lyse og sorte sesamfrø + litt paprikapulver.
Har ikke noe mengdemål på dette her, men en god bunch, men ikke for mye så det blir tørt og bare frø.


  • Ha olje på hendene og rull små boller på bordet av deigen. Rulles på litt mel slik at det blir mel på undersiden av bollen.

  • Trykk bollene flate(trykkes i ring med fingerne så de blir flate og klappes mellom henda lik pizzabakere gjør det… eller bruk kjevle). De skal veldig tynne for Gözleme for at de skal bli godt gjennomstekt.


  • Trykk lett fast fyll på den ene halvdelen helt flatt, brett dobbelt og trykk sammen langs kanten.



·       Stekes i stekepanne, gjerne i teflonpanne med kjempelite olje
  eller stekeovn. Både ovn og plate på full styrke. Stekes på begge sider i panne. Jeg syns de blir veldig gode i stekepanna. Også legger jeg de i ovnen frem til alle skal spises på lav varme så de holder seg varme.

De kan spises for hånd eller med kniv og gaffel om man vil. Spiller ingen rolle, gode er de uansett ;)
Kos dere!!!!!!


-Tonje-

3 kommentarer:

Johanne sa...

Skal spinaten legges på deigen før den brettes og stekes?

Tonje Ailin sa...

Takk for kommentaren :). Jeg manglet et bilde der. Det står såvidt om fyll øverst over oppskriften, men hvordan det legges på hadde helt falt bort når jeg kopierte alle oppskriftene mine fra den gamle bloggen og over på blogspot. Så takk skal du ha for at du oppdaget det. Håper det ble litt klarere med oppdateringen?

Anonym sa...

Det går også an å koke poteter, rive dem på ett råkostjern og ha det i når dem skal stekes. Smaker veldig godt med honning til. Dyppe Gøzlemene i honningen etter hvert som dem spises