Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

søndag 8. januar 2012

Moussaka, en lørdags kveld!

Ville ha noe godt å spise på lørdag..... og fikk lyst til å prøve meg på Moussaka. Litt fornorsket og uten lammekjøttdeig, ettersom jeg ikke spiser sau.

Først lagde jeg kjøttsausen:
- Fres 1-2 oppkutta løk, 1-2 finkuttet hvitløk og en håndfull finkutta persille i smør.
- Stek så 400g kjøttdeig sammen med dette.
- Hell oppi 2dl buljong (kjøtt, og ferdig utblandet)
- 1 boks hermetiske tomater
- 1 ts malt kanel, 1 ts salt og 1/2 ts pepper
La det småkoke 20-30minutter til det er redusert nok.




Lag så en porsjon gratinerte poteter uten ost... F.eks kokt potet i skiver og med en god
hvitsaus blandet i. Så enkelt kan det gjøres. Og gjerne med hvitløk i.
Legges i ildfastform.... kjøttsaus i bunn, og potetene på toppen.



De hadde ikke min favoritt-ost... den sorte pakka, med Synnøve Finden orginal.
Men denne her gjorde nytta den også ;). Sleng på godt med ost ihvertfall  :-D



Stek så midt i ovnen i ca. 30minutter og til osten er perfekt på 200grader.
Og som nesten hver gang jeg lager mat i form, er vi utsulta og kaster oss over herlighetene.. før vi kommer på at vi har glemt å ta bilde. Så her er litt igjen i forma så jeg fikk tatt bilde,



Og her på tallerken.. Det var veldig veldig godt!! Og jeg fikk absolutt lov til å lage den igjen ;)


- Tonje -

1 kommentar:

Therese sa...

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!