Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

lørdag 7. april 2012

Lavkarbo: Tacograteng!


Har blitt purret på for å legge ut oppskrift på tacograteng her ;-), så da får jeg legge den ut raskest mulig da.

Den er kjempeenkel. Har fått litt tips og råd via andre blogger for å lage denne, og lager den nå på slump. Hadde den i kveld igjen; skikkelig lørdagskos :-).

Første gang brukte jeg; en pakke kjøttdeig med litt for mye av hjemmelaget tacokrydder(fins her på bloggen) og 1 løk, 3 tomater, 3/4 full boks rømme med hvitløkspulver salt og pepper og ost på toppen.

Andre omgang det samme... men mer rømme og brukte krossa tomater i steden for ferske. DET var en miss. Det anbefales ikke :-P Det er altfor mye vann i hermetikken i forhold til ekte vare for denne retten.

Men i dag... gang nr 3 var den perfekt. Bildene er fra første runde, men forklaringen er fra dagens, som ble perfekt!! :-D




1. Sett stekeovnen på 200grader. Først steker jeg kjøttdeig med løk. En liten løk pr 300-400g. I dag brukte jeg vel rundt  700g kjøttdeig tenker jeg. Steker det med det hjemmelagde tacokrydderet. Bruk passe mengde. I dag ble det ganske barnevennlig og brukte endel av tacokrydderet og spedde så med oregano og spiskummin rett fra boksen for mer smak men ikke så sterkt. Hadde dette i bunnen på ildfast form.
Anbefaler å bruke Tupperware plastgryte så man slipper å smøre og at maten setter seg fast ;). Ultrapro heter den nok (brukte ikke den på bildene her).


2. Lagde klar "sausen". Blandet Creme Fraiche (det fungerer myyye bedre med det i forhold til rømme. Smaker likt men oppfører seg annerledes når den blir stekt) med en god dose hvitløkspulver, litt salt og pepper. Satt den til side.


3. Kuttet opp 3 tomater i biter og hadde over kjøttdeigen. Kan bruke mer/mindre... evt andre ting :)


4. Smurte så sausen over

5. Så på med ost. Jeg brukte ca. dobbelt så mye i dag :))


6. Så rundt 30 minutter i ovnen.



- Ferdig dandert på tallerken til gubben med salat til. Oppå salaten bruker vi dressingen under som er ganske så sunn og veldig god. Bildet går selvfølgelig ikke ann å få snudd... selv om det ikke var denne veien i utgangspunktet ;-)



God middag!!!!

Ingen kommentarer: