Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

torsdag 26. juli 2012

Fyllte og gratinerte grønnsaker!


Inspirert av en annen matblogg for et par dager siden, fikk jeg veldig lyst til å lage fyllte grønnsaker. Det så vanvittig godt ut, men selvfølgelig fikk jeg mange egne ideer og fant ut at mye av innholdet ville jeg ha annerledes. Karbo-redusert mat om ikke annet.
Her er mine ihvertfall :D. 

Denne oppskriften passer til 3 personer. Server med salat eller brød ved siden av (noe jeg ikke har lagd til i dag når jeg prøvde ut dette her). Jeg hadde også litt lite løk, men bruk halvannen løk som oppskriften under når du skal prøve dette.

Av grønnsaker MÅ man ha 1stk Squash. Innholdet av den skal være med i fyllet.
Ellers kan man velge hva man vil ha, for eksempel paprikaer eller tomaeter.

2ss olje til steking
1,5 løk + 1 fedd hvitløk (gjerne 2)
500g kjøttdeig
1 stor gulrot
2 ss ketchup (eller tomatpuré)
1 rød chili


2dl vann
1 kjøttbuljongterning
salt, pepper, oregano
litt rasp til kjøttblandingen
skiver til gratineringen på toppen



(en veldig varm dag.... dugg på grønnsakene med en gang de kommer ut av kjøleskapet :) 


- Hul ut grønnsaker. For denne porsjonen passer det fint med 2 deler squash og 3-4 paprika.
Legg de på papir på et stekebrett.


Sett ovnen på 220grader.
- Finhakk løk og hvitløk.
- Finrasp gulrot og chili.
- Grovhakk innholdet av en squash
- Grovrasp litt ost til å ha i kjøttblandingen.
Bruk veldig gjerne Synnøve Findens Orginale eller utvalgte. De smaker ekstra godt!!



- Stek kjøttdeig i olje sammen med løk og hvitløk.
- Ha i gulrot, squash og chili.
- Ha i ketchup, vann og buljong. Smak til med krydder.
-La det koke i 10-15minutter.

Fyll grønnsakene:


- Legg på osteskiver. Gjerne to lag :)


- Gratiner midt i ovnen på 220grader i 15 minutter.


Og husk tilbehør. Salat eller hvitløksbaguetter eller lignende.
Nam!! Kos dere :))

(Mannen fikk når han kom hjem ;-)

(Ikke fullt så fornøyd med close-ups... men.... ingen bilder, ingen mat)




Ingen kommentarer: