Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

fredag 6. mai 2011

Fletteloff

I dag satte jeg gjærdeig mens Tiril tok dagluren sin. Var faktisk bare siste heving og steking igjen når hun våknet igjen. Så vi har kost oss nå på ettermiddagen med fersk lunka fletteloff med smør som smeltet på. Nydelig.

Fant oppskriften på TRINEs MATblogg, link til oppskriften hennes her.
Men jeg modifiserte den litt til mitt bruk. Og det ble perfekt det også. Jeg lagde halvparten av oppskriften og bare en loff, mens denne er for 2.

3 dl lunket vann
3 dl melk
50 g smeltet smør
-blandes sammen og har så i gjør ved håndvarm temperatur i væsken.
25-50g tørr/fersk gjær

Bland i resten og halvparten av melet
2 små/medium egg
1-2 ss sukker
1,5 ts havsalt
950-1000g hvetemel

Bland i mer av melet og få en smidig deig. Ikke bruk alt melet om det gjør deigen for tørr. Heves under lokk/plast til dobbel størrelse. Del deig i to, og hver av de delene i tre og flett brød. Klem godt i hver ende og legg de på papirdekt plate. Strø på mel og legg et rent klede over og la brødene etterheve i 30-60min.
Stek midt i ovnen på 190grader i ca. 35-45min. I min ovn passet det med 35min.
 

1 kommentar:

Unknown sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...