Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

fredag 20. mai 2011

Mandelfylte horn

Jeg har i årevis drømt om disse mandelfyllte horna som mamman til ei barndomsvenninne ofte tok opp fra frysern og som vi fikk kose oss med. De var gode, skikkelig gode. Og her for litt siden måtte jeg bare sende en melding til min barndomsvenninne og spurte om hun kunne fikse oppskriften på disse. Og den fikk jeg.... Skal dele deler av den med dere ihvertfall. De ble veldig gode.... Jeg er bare veldig veldig dårlig på å forme horn, og særlig horn med fyll. Så om noen vil ta et lite kurs med meg stiller jeg opp. Noen ble bra, men mange bare åpnet seg og ble rare... men gode ;-)

Først... lagde vanlig gjærdeig av mel, sukker, smør, melk, egg og gjær :)
Dette er etter første heverunde.


Så forsøkte jeg å forme som horn, med fyll inni. Dette var en av de som så mest vellykket ut etter heving.
Jeg trenger virkelig å lære meg å bake horn.  

Fyllet lages av:
100g smør, 100g kvernede mandler og 2dl sukker som kokes opp og avkjøles.

De pensles med egg og strøs på med perlesukker og stekes ved 200grader
til de blir gylne. I min ovn 8-10min.

Slik ble resultatet:

Og GOOOODE ble de ;-) 



Ingen kommentarer: