Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

fredag 9. september 2011

Fødepizza!

Har vært litt lite liv på bloggen den siste tiden... og det har sin naturlige årsak. Det er nå 3 uker til termin, og jeg har blitt overfalt av en vanvittig bekkenløsning. Så da har det blitt mindre matlaging, og enda mindre blogging.
Men jeg har litt på lager å dele med dere, så skal få ut litt mer mat her :-). Begynner å bli utålmodig, så her om dagen laget jeg fødepizza for første gang. Det skal visstnok få i gang ting, selv om det ikke gjorde det her altså. Men GODT var det ;-). Og Ken tok med seg restene på jobb som lunch dagen etterpå.

Jeg laget min egen versjon av Fødepizza :)

Bunn:
3 dl lunket vann + 3 ss olje
bland inn 1 pose tørrgjær og rør rundt.
Bland inn litt mel og 1 ts salt. Også mer mel... jeg bruker "slump"... til deigen blir passe.
Den skal være litt seig, men mulig å ta på. Kna deigen litt, ha over litt mer mel og la den stå og heve i en halvtime.



For å være litt grei, stekte jeg litt av kjøttdeigen med bare oregano for mini, slik at hun skulle slippe
alt innholdet i fødepizzaen. :)


Fyll:400g kjøttdeig
4 fedd hvitløk (press i hvitløkspresse)
salt
pepper
chilipulver (endel)
1/2 ts oregano
(dette blandes sammen i panna)


Kjevle ut pizzadeigen. Smør på med tomatpuré og ha på kjøttdeigen.
Ha gjerne på 1 hakka løk, 1 boks champignon i biter og litt paprika.
Og så ost.



Stekes på 225 grader i ca. 20 minutter.



Den kom ut av ovnen.... og rakk ikke å ta bilde før pizzaen var overfalt.....


 Veldig veldig god pizza!
Trenger man ingen fødepizza bør man nok kutte ned på hvitløken. Men et fedd er garantert kjempegodt.
Og gjerne chilipulver. Fins mange typer, den vanlige mexicanske typen er ikke spesiellt sterk heller.. mer søt, og setter mye smak på pizzaen.

God middag :)

1 kommentar:

Rebecca sa...

Den så jo kjempe god ut :) Hvitløk er godt men 4 fedd er nok litt mye når man ikke vil føde..hehe :)