Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

fredag 29. juli 2011

Finnbiff

Finnbiff er vanvittig godt. Jeg mener skikkelig vanvittig godt, og jeg har en oppskrift som en fenomenal, om jeg skal si det selv ;). Gubben og hans slekt er finnmarkinger, og svigerfar har fått kommet på Finnbiff hos oss to ganger i sommer og syns den er kjempe kjempegod. Vi lager den uten champinon fordi min mann ikke liker champinon, og ingen i hans familie er noe fan av det heller... så han er vant med Finnbiff uten det oppi. Men man kan helt fint. Kutte opp champinon også, rundt 10 stk og steke sammen med løken.

Oppskriften passer til 3 voksne som spiser godt til middag :-P. Sånn normale porsjoner er den sikkert til 4.. men det hadde aldri gått her.. hehe. Opprinnelig bruker man reinsdyrskav, men jeg har fått tak i viltskav fra Sverige som inneholder både hjort fra New Zealand og rein og elg fra Sverige. Smaker fortreffelig. Det er ingenting i veien for å lage mer saus i finnbiffen, det skal jeg gjøre neste gang ;)


Dette trenger du:


800g Viltskav
2 løk
2-3 ss smør til steking
6dl kraft (evt kjøttbuljong)
4ss hvetemel
6-8ss rømme
2 dl melk
10-14 knuste einebær
4 ss tyttebærsyltetøy
2 ts salt og 1 ts pepper (ca.)
1 ts tørket timian



- Brun smør i gryta på ganske sterk varme. Stek kjøttet i porsjoner og ta ut i mellom hver omgang.
- Hiv oppi løk (og evt champinon) i båter. Stek dette litt og ta oppi kjøttet igjen.


- Hell over kraft. Kok så det blir redusert litt. 5-15minutter.
- Bland mel med litt vann og rist til jevning (i boks med lokk f.eks).
Has i og rør hele tiden. Kok dette en liten stund.

- Tilsett resten av ingrediensene, men vent med rømmen. Rømma skal røres inn når gryta er
tatt av varmen og rett før servering.


- Serveres med nykokte poteter eller potetmos, tyttebær og rosenkål. Desverre ble det tomt for tyttebær
denne gangen... det viktigste var å få nok til finnbiffen.


Dette er tallerken til mannfolket.... for jeg knuste poteter og hev over finnbiff og tok helt av, før
jeg kom på at... søren, BILDE!!! Og når det virket som om de andre var ferdig spist, spurte jeg pent om
noen flere skulle ha.... også skrapa jeg gryta og tok enda mer. Det er sååå godt, og jeg har ikke
magemål som gravid ;). Herlig måltid. Om man er rask i vendinga og planlegger litt, tar hele retten
en halvtime å lage. Kos dere :))

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det så godt ut ja, det bør vel prøves ser jeg :)

siljepilje sa...

Å, det så kjempegodt ut!! Har spist det en gang før, og fikk veeeldig lyst på det igjen nå! :)

Men jeg er tydeligvis motsatt av deg, for jeg spiser mye mindre nå som jeg er gravid enn ellers. 10 biter av middagen før takk for mat, det er irriterende :p

Sondre Støen-Kvam sa...

Halleluja! Den var sinnsykt god!!! Hadde oppi litt brunost og jeg.har smakt dette før,men denna oppskrifta var HELT magisk!!