Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

søndag 10. juli 2011

Løksuppe


Denne er god. Skikkelig god!! Jeg er ikke noe suppemenneske overhode. Jeg elsker fiskesuppa på Engelsviken Restauranten utenfor Fredrikstad og jeg elsker denne suppa her. Oppskrift har jeg fått fra en kamerat (Tusen takk, Per) og jeg lager den så og si slik han instruerte, litt forskjell ikke mye. Desverre har jeg litt dårlig med bilder av suppa klar til spising.... for jeg/vi bare kastet oss over maten og kom på først etterhvert at det var glemt å ta bilder først hehe. Såå god er den ;-). Jenta vår på halvannet elsker denne suppa!! Jeg lager den i jerngryte slik at det er god plass og ingenting brenner seg sånn helt uten videre.

Til 3-4 porsjoner:
6 løk
smør/olje til
1 fedd hvitløk
1,5liter kraft (lag gjerne kraft av vann og kjøttbuljong)
1 ts paprikapulver
salt og pepper
4-6 skiver loff uten skorpe
Rikelig revet ost

* Løken snittes tynnt og surres i smør eller olje til den blir gyllen.

* Tilsett kraft, knust hvitløk og paprikapulver.
* Kokes over svak varme til løken er mør (15-20minutter)
*Hell suppen over i en ildfast form.
Legg loffeskiver på toppen av suppen.
Jeg bruker så mye at det dekker godt som hele suppeflaten.
* Strø så over ost. Anbefaler å bruke Synnøve Finden Orginal (sort pakke) eller
Synnøve Finden vellagret. Det er de beste ostene jeg vet om.

Stekes i veldig varm ovn, 250 grader til osten er smeltet og gyllen.

Her er bilde av suppe over i bollen til sambo. Min bolle er allerede halvtom når jeg kom på å ta bilde..
Serverer med fersk loff og gjerne smør på. Det er bare godt :))



Mini elsker løksuppe :-D

Koooos dere med løksuppe. Denne MÅ dere forsøke.

-Tonje-

Ingen kommentarer: