Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

torsdag 11. august 2011

Stekt Ørret med agurksalat

Lett sommermat, rett og slett. Når det er veldig varmt og man er litt sliten orker jeg ikke å steke biff til middag. Fisk er kjappt og lett for magen. Nydelig. Jeg foretrekker også ørret fremfor laks. Både som røyka på eggerøre på brød.. og som stekt til middag.

Til denne middagen kjøpte jeg en vanlig pakke med frossen ørret. Nå om dagen er det jo rabatt på den
hos Kiwi også fordi det er et nøkkelhullsprodukt ;). Ørret er kjempesundt. Legger den bare på benken noen timer før middag, for den tar ganske kort tid å tine.

Jeg serverer stekt ørret med agurksalat. Jeg er veldig glad i agurk med eddikblanding... mens gubben helst vil ha rømmeblandingen. Så da blir det oftest det sistnevnte ;).

Blandet sammen dette denne gangen:
1 stk slangeagurk
1 ss hakket basilikum
6 ss seterrømme
3 ss majones
¼ ts salt
¼ ts pepper

Alt blandes sammen. Man kan bruke rosmarin eller timian også.. i stedet for basilikum.
Jeg anbefaler egentlig å kutte slangeagurken i terninger i stedet for skiver slik jeg har lært tidligere.
Det skal jeg gjøre neste gang :)


Ørreten stekte jeg i skikkelig meierismør (bruker ikke annet smør i mat), en ganske god og varm panne.
Steke ørret har jeg lært av mannen, for dette har jeg ikke lært hjemmefra. Man skal steke skinn-siden
først. Jeg krydret med et godt fiskekrydder. Men litt salt og sitronpepper f.eks. gir også veldig god smak.
Fisken er egentlig også bare god i seg selv.

Stek den halvveis igjennom på ene siden og snu.
Jeg liker skinnet godt og sprøstekt slik at jeg kan spise det.


Serverte med agurksalaten selvfølgelig og helt vanlige kokte poteter med smeltet smør.
Helt fint å servere med salte poteter som jeg har laget til flere retter tidligere på bloggen f.eks.
Kjempegodt.

God middag!! :)

Ingen kommentarer: