Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

søndag 6. januar 2013

Lussekatter uten kumelk

Jeg ligger langt etter med blogging, og har en masse mat og bakverk liggende på disk som ikke har blitt lagt ut. I desember hadde vi 4 sykdomsrunder hvor 3 av oss 4 var med på alle og jeg "bare" var med på 3. Nyåret starter vi nå i skrivende stund med vannkopper :). Men mat og litt kos må man ha, så det er litt mat som ligger klart som kommer ut så snart jeg får skrevet ned og slengt med litt bilder.

15.desember fyllte mannen min år og lucia-dagen noen dager forut var det dårlig tid for baking. Jeg og eldstejenta bakte derfor lussekatter på formiddagen den dagen, før besøk av Bestemor og Tante Camilla.

Her er en oppskrift på lussekatter uten kumelk som falt i smak hos alle. Like god :)

150g smør
5-5,5 dl rismelk 
50g gjær
150g sukker
0,5ts salt
0,5ts gurkemeie (jeg bruker 1-1,5ts)
2 ts kardemomme
1,3 liter mel

- Smelt smør og bland med melk. Pass på at blandingen er 37-39 grader og smuldre så inn gjæren.

- Bland inn resten av ingrediensene. Jeg får alltid til gjærdeigenene mine og mistenker at folk elter deigen for mye. Jeg rører godt sammen med redskap eller hender for så å kna litt.

- Hev deigen til dobbel størrelse. Jeg bruker Tupperware sin store bakebolle med lokk og deigen hever kjempegodt i denne.



- Lag fine lussekatter og dekorer med rosiner. Jentungene er raus med rosiner på sine lussekatter.
Etterhev de ferdige lussekattene i 15 minutter før de stekes. Lurer på om jeg glemte det denne gangen, men det ble bra lussekatter allikevel :).


- Pensle med pisket egg.



- Stekes på 225grader, midt i ovnen i 10-15minutter.


Det ferdige resultatet. De ser kanskje ikke så store ut, men om man sammenligner med at den plata man ser ringen på øverst til høyre... at det er en stekepanneplate (stor) så.... ja :-P. De ble kjempestore og luftige. Brukte fersk gjær til disse her.

JEG ER VELDIG FOR Å BAKE LUSSEKATTER UTENOM DESEMBER OGSÅ ;-)

Ingen kommentarer: