Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

søndag 3. august 2014

SOFTIS-KAKE uten melk!! :D




Nå har vi akuratt feiret min bursdag igjen her hjemme, en av sommerens begivenheter :).
Som vanlig prøver vi å kjøre fullstendig melkefritt, det gjør det mye enklere med barna.... og det er en fare for at jeg ikke tåler melk spesiellt godt selv heller. I år gjentok jeg en suksess fra sommeren 2011, da vi prøvde å lage softis-kake for første gang. Den gang brukte vi melk, og den var en suksess.
Når vi nå nevnte til gjestene at det ble softiskake... var den ikke glemt ;-).

Her kommer oppskriften, oppdatert til vår melkefrie hverdag :D. I tillegg var den veldig fattig på sukker slik vi laget den. For rund springfjær-form på 26cm i diameter.







SOFTIS-KAKE


Bunn: 
Knus 12 Digestive kjeks og bland med 75g smeltet blå soft. 
(øk gjerne antall kjeks og margarin for å få tykkere bunn - det skal jeg neste gang).
Dette presses forsiktig ned i bunnen av forma. Det er unødvendig å smøre forma.


Iskremen som skal oppå bunnen lages slik:

Pisk 6 eggeplomer og 3dl sukker (vi brukte 1,5dl tagatesse og litt sukrin). 
Pisk inn 300g Tofutti-Creamy smooth. 
Pisk inn 4,5dl piskbar havrefløte og 3ts vaniljesukker (vi brukte ekte vaniljepulver og derfor ikke 3ts, men smakte til passe mengde). Havrefløta var så tykk i boksen at den ikke trengtes å røres annet enn for å få inn vaniljen. Visp alt godt sammen, gjerne med kjøkkenmaskin. Bør være så klumpfritt som mulig. 

Hell så hele ismassen over bunnen oppi forma. Dryss over massevis av raspet melkefri sjokolade.
(dette kan gjøres rett før servering også).

Sett den i fryseren i minst 4 timer. Ta den gjerne ut av fryseren 15-20minutter før den skal spises. Den er faktisk aller best etter den har tint litt og er myk.


Her er bilde av fløte- og oste-erstatning som ble brukt:





Lykke til :D
Nå blir det softis-kake til alle som ikke tåler melk også.
(og de som tåler det.. like godt for alle)







Ingen kommentarer: