Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

mandag 12. mai 2014

Mirakelsausen!!! (uten melk)

… Noe annet kand en ikke kalles. Sausen over alle sauser iflg vår 4-årige datter :). Våre barn er begge sausemotstandere. Snuppa ville nok ha byttet hva som helst i en flaske ketchup, mens guttungen ikke vil ha noen av delene. Jeg ville prøve å lage en god og sunn pastasaus for litt siden, og fant inspirasjon rundt fra diverse oppskriftssider. Dette er inspirert av visstnok Italienske pastasauser, uten at jeg vet om det realitet eller ei. God er den ihvertfall. Og hva mer?? Jenta vår spiser den… sluker den, slurper den….. OG… hun svarte bekreftende at den var like god som ketchup og at hun gjerne bytter ut ketchup med den. VI KUNNE HA BESVIMT!!! :D



Dette er jenta som for to år siden kanskje spiste 5 maiskorn, en bit paprika og kanskje en smoothie i løpet av dagen. Melkeallergien begynte da å gjøre henne i dårlig form og uvel av mat.. Men vi kom oss ut og frem.. og sakte men sikkert bygd opp matglede. Så litt gris under måltidet er ikke det værste vi ser for oss… og spaghetti er jo lov å grise litt med. Vi setter matglede og spiselyst øverst!

Ingredienser:

1 liten løk 
7-8 ss olivenolje
3 gulrøtter
2 selleristenger
1 ts hvitløkspulver (evt smak til)
1 boks hermetisk tomat
1 kjøttbuljongterning
0,5dl vann
2 ss tomatpure
1/2 ts salt
litt pepper
0,5-1 ts basilikum

Finkutt løk og stek den på medium varme i 5ss olivenolje.

Skjær gulrot og selleristang i ganske små biter. Stek grønnsakene sammen med løk i 10min. Rør ofte, de skal bli blanke. Ta hvitløkspulver oppi og la det steke 10-15sekunder til sammne.

Ha buljong og vann oppi og koke til det har redusert til halvparten. 

Tilsett 2 rause spiseskjeer med tomatpure. Koke 2 min. 

Tomat på boks has oppi, og la det koke opp.

Ta en potetmoser eller stavmixer og knus biter i sausen. Kok så sausen i 8-10 min til. Sausen blir jo bare bedre om den koker litt ekstra. Tilsett resten av olivenoljen og smak til med salt og pepper. Kok 5min til. Bland i litt basilikum til slutt, fersk eller tørket som jeg bruker.

Tips:
(jeg kutter den i handa med kniv på en måte jeg lærte av ei tyrkisk dame, som er fenomenal til å lage mini mini biter av løk. Jeg har prøvd å google etter en beskrivelse av denne metoden.. men finner ingenting, så kanskje jeg skal lage min egen) 

Et tips til: 
Lag ekstra mye og frys ned i bokser, så har du ordentlig pastasaus/spaghettisaus (fast food) på lur. 







1 kommentar:

ninabakke sa...

Koselig når maten faller i smak :D