Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

mandag 17. januar 2011

Veldig veldig gode - Hjemmelagde kjøttkaker!!

- Fant en oppskrift som lovte de beste kjøttkakene, og det kan jeg skrive under på. DET var de. Hemmeligheten er to krydder som brukes; ingefær og muskat. NYYYDELIGE ble de.

3 stk skiver brød/loff
500g kjøttdeig 1 ts ingefær
0,5 ts muskat
1 egg
salt og pepper

Alt skal blandes sammen. Brødskivene fjerner man skorpen på og legger i vann noen minutter og så klemmer ut alt vannet. Ikke blandes for lenge så det blir altfor seigt. Formes med vann på henda/skje. Stekes i mye smør på bra varme til de har god stekeskorpe på begge sider. Så gjennomstekes de på litt lavere temperatur i 6-8minutter. Løk kan has i, ved siden av i stekepanna eller i kjøttkakesausen, som selvfølgelig må lages fra bunnen den og. Kan ta sausen min en annen gang....


                                                                        Steking:

I sausen:


Tiril spiser kjøttkaker til middag:


-Tonje-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor i all verden må sausen "selvfølgelig" lages fra bunn av? Er lei av dette snobbete hobby gourmet utsagnet.Jada,finnes nok av dårlige posesauser feks Toro og Knorr bernaise, men når det gjelder brun saus er det mange hederlige posesauser som gjør matlagingen mye enklere!

Tonje Ailin sa...

Hvorfor sausen selvfølgelig må lages fra bunnen av?

Jo, det skal jeg fortelle deg. Om du kikker litt nøyere på tekst øverst på siden ser du at jeg har små barn og har hatt det i flere år nå. Små barn, særlig de under ett år kan få rimelig store nyreskader av salt. De skal overhode IKKE ha salt før ett års alder. I en pose saus er det uante mengder salt. Det er normalt ikke påført hvor mye salt det er, og det er salt. Ganske mye også. Og når små barn ikke skal ha det overhode. Da bør man holde seg unna med små barn.

Det er heller ikke sundt med mye salt for eldre barn eller voksne for den saks skyld. Det er mye nok salt i annen mat man lager. I tillegg vil jeg VITE hva jeg og mine barn får i seg. Jepp, jeg og tyr til posesaus i noen anledninger f.eks ved sykdom osv. Men brunsaus kjøper jeg aldri på pose, fordi det er både billigere og nesten raskere å lage det selv... og jeg vet hva vi får i oss.

Det handler ikke om å være snobbete, men å være bevisst og økonomisk. Ordentlig saus laget på bunnen er mye bedre på smak også... jeg hadde blitt rimelig skuffet om jeg fikk posesaus på restaurant, selv om du mener de er like gode... så mener ikke jeg det. Hver sin lyst og hvert sitt valg, dette er mitt :)

Jeg velger å ikke svare anonymt :)