Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

mandag 30. januar 2012

Mine sjokolade-cookies!


Nå har jeg laget min egen oppskrift med sjokolade-cookies. Og de er GODE!!
Fikk besøk her hjemme i går av Finnmarks-slekta og hadde god tid på dagen, minstemann sov i vogna og eldste var på svømming med pappan sin. Så da slang jeg sammen en cookies-deig. Og de var så gode at jeg lagde en omgang til i samme slengen. 

Lyst å prøve? Her er min oppskrift:

Du trenger:

120gr smør
1,3dl sukker
1 egg
3,8dl hvetemel
1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
120-130gr sjokoladeknotter eller oppkutta kokesjokolade

- Smelt smør i en litt stor kjele på veldig svak varme.
Rør inn sukker... og stå og rør litt så det smelter litt.

- Ta kjelen til side og rør inn egget.

- Bland alt det tørre og rør inn dette til en deig.

- Bland så inn sjokoladen.

- Ta deig med en spiseskje i handa, rull kule og trygg litt flat på bakebrettet.  De flyter ikke veldig utover så trenger ikke kjempeplass rundt på brettet. Blir rundt 20-23 kjeks i min str, evt færre om man lager de større.

-Stekes midt i ovnen på 190grader i 10-15min. Skal bli litt gyllne. De skal stå å avkjøle etter steking sånn at de blir harde. Lurt å oppbevare i en tett kakeboks på et kaldt rom f.eks.


Her er sjokoladen jeg har brukt denne gangen: 


Ingen kommentarer: